Forum Forum dyskusyjne Aeroklubu Opolskiego Strona Główna Forum dyskusyjne Aeroklubu Opolskiego
www.aeroklub.opole.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

automat spadochronowy Argus - dot. wszystkich mechaników spa
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne Aeroklubu Opolskiego Strona Główna -> Sekcja Spadochronowa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dzwonek




Dołączył: 23 Sie 2008
Posty: 307
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Czw 9:33, 06 Sie 2009    Temat postu:

Najprawdopodobniej dziś przyjdzie pismo z ULC w sprawie Argusa, zobaczymy...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Czw 17:39, 06 Sie 2009    Temat postu:

JEden forumowicz z Wa-wy ciekawe linki podaje, sporo info też to co JAcek wcześniej wspominał wielokrotnie o zbyt długim loopie:
....Jaka moze byc przyczyna ze zapas nie wychodzi z pokrowca opisuje MIRAGE SYSTEMS, INC.

w skrocie: 2 skoczkow, Cypresy odpalily, przeciely pętelki, ale zapasy nie wyszly, skoczkowie ladowali bezpiecznie na glownych. Analyza przyczyn.

Dokladnie. To wydarzenie zapoczatkowalo biuletyn Mirage'a o zmianie lokalizacji cutera na tą NAD pilocikiem. Inni producenci (niektórzy) tez poszli profilaktycznie tym śladem.

O co chodzi? Sprawa dotyczy tylko przypadku gdzie strzela automat (wiec NIE mowimy o ręcznym odpalaniu zapasu). Wszystko jest OK jesli pętelka od zapasu jest krótka (taka jak ma być - napisane jest w instrukcji ile centymetrów ma mieć). Dodatkowo, pętelka powinna być nawilżona silikonem (jest on np. w zestawie riggerskim sprzedawanym przez Cypresa).

Jeśli w/w warunki SĄ spełnione, to pilocik wyskoczy po strzale automatu.

Natomiast, jeśli pętelka jest za długa (poznać to po tym, ze np zarys pilocika widac przez wyłogi i mozna go poruszać w lewo i w prawo PRZEZ wyłóg), to wtedy aktywacja cutera umieszczonego POD pilocikiem niekoniecznie spowoduje jego wyskoczenie.

Natomiast cuter NAD pilocikiem "wybacza" takie riggerskie błędy.

Różnica polega na tym, ze jak strzeli cuter POD pilocikiem, wtedy pozostaje bardzo długa ucięta pętelka (od ucięcia aż do zawleczki od zapasu), a jednocześnie pilocik rozpycha wyłogi. Długa pętelka wije sie jak litera "S" od oczka wyłogu do oczka wyłogu i zakleszcza wyłogi. Może ona juz mieć kształt lietry "S" przed odpaleniem automatu, jeśli pokrowiec jest "luźno" zapięty. Wtedy oczka wyłogów nie są w pionowej lini, i pętelka już na wstępie nie ma prostej drogi do pokonania. A każda "S-ka" przez oczko powoduje hamowanie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Czw 17:42, 06 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Czw 17:40, 06 Sie 2009    Temat postu:

zbyt długi loop, nie nasmarowany silikonem, cutter pod sprężyną pod dolną klapką: [link widoczny dla zalogowanych]
duskusja o miejscu cutera w pokrowcu: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Czw 17:47, 06 Sie 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Czw 17:41, 06 Sie 2009    Temat postu:

i jeszcze jeden cytat Jorgena:
Ze wzgledu na rozne wypowiedzi roznych osob postaralem sie zbierac troche materialu dla tych, ktorzy maja jako AAD zalozony Argus, zeby mogli sobie wyrobic wlasne zdanie:

1. na temat Cytat:
"Automat nie zrobił tego, co powinien"

albo z innego forum Cytat:
WHY AAD DIT NOT OPEN THE RESERVE/CONTAINER?

/dlaczego AAD nie otwieral zapasu/pokrowca?/ :

Zadaniem AAD NIE jest otwieranie czegokolwiek.
Zadaniem AAD jest przecinanie loopa w okreslonych warunkach. Przy tym maja byc spelnione pewne warunki zewnetrzne (znaczy poza AAD) - co mozna poczytac w instrukcji AAD Cypres. Podalem z Cypresa, bo istnieje autoryzowane tlumaczenie na Polski. Dla Argusa wymagane sa takie same warunki. Jak ktos chce poczytac: [link widoczny dla zalogowanych] -> Downloads

2. Podalem 2 linki do wypadkow, gdzie AAD (Cypres) odpalili i loopy zostali przeciety, a zapasy sie nie otworzyli (jest wiecej przypadkow z udzialem AAD Cypres). Mirage Systems robil analize i wnioskuje: AAD Cypres robil swoje, trzeba zmienic warunki zewnetrzne (lokalizacje cuttera).

3. Jesli chcesz sprawdzic, czy wspolpraca twojego pokrowca z Argusem zostala sprawdzana, to mozesz to robic w Argus installation guide (3.1 do 3.13) . Dla pewnosci mozna tez jeszcze pytac swojego zaufanego riggera, czy wg tej instrukcji zawozyl AAD (dotyczy to nie tylko Argus).

4. badanie Argusa, ktory byl w pokrowcu: prosze poczytac co cytowal Lukasz (Luk): Taka informacje /czy podobna/ dostana ci, ktorzy sie wracaja w tej sprawie do Aviacomu (strona 5 tego watku).

5. jesli masz watpliwosci co do cuttera u swego Agrusa, to Aviacom ci go wymienia

6. Masz watpliwosci co do sprawnosci swego Argusa, mozesz go wyslac do Aviacomu, a oni go sprawdzaja.

....


wklejam to wszystko bo sam bym tego lepiej nie wymyślił żeby opisać


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Czw 17:45, 06 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
huszcza




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1186
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Raciborz Wroclaw Lisboa

PostWysłany: Czw 19:46, 06 Sie 2009    Temat postu:

zastanawiam sie o ile za dlugie byly te loopy w tych dwoch miragach ze przytrzymaly zapasy skutecznie az do ladowania.
to bylo zreszta u ruskich jak by kto pytal

i dwa

nie kazdy loop moze byc silikonowany.

w teardropie na ten przyklad jest to zabronione.
Loop ten co prawda zrobiony jest z tej samej linki co inne ale wchodzi w siebie tylko na odleglosc ok 2 cm potem wychodzi i idze dalej.
jak kto mial teardropa w lapie to wie ze dekiel z zapasu zrobiony jest z jakies menazki na ktora to naklada sie dopiero material, dzieki temu latwiej jest dopiac zapas a potem na koniec dociagnac loopa. Silikon powodowal by ze loop by sie rozjezdzal.

zreszta tak na prawde, cypres przecina druty, silikon wiec nie jest niezbedny


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
huszcza




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1186
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Raciborz Wroclaw Lisboa

PostWysłany: Czw 19:54, 06 Sie 2009    Temat postu:

a tak wogóle to dyskusja schodzi już na boczne tory,
zadaniem automatu jest tylko i wyłącznie przecięcie loopa na określonej wysokości i przy określonej prędkości.

jeżeli zapas po przecięciu nie wychodzi z pokrowca to przyczyna leży gdzie indziej.

być może Argus wszystko przeciął jak należy a pokrowiec był ruski i nie testowany - i stąd to wszystko.

Z jakiś powodów jednak warszawka uziemiła swoich 30 Arhusów, więc coś w tym jest


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
huszcza




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1186
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Raciborz Wroclaw Lisboa

PostWysłany: Czw 20:02, 06 Sie 2009    Temat postu:

no i jeszcze jedno.

cutter umieszczony nad pilocikiem też ma swoje wady.
Umieszczony jest bowiem miedzy grometem pilota a grometem którejśtam kolejnej klapki, czyli metal trze o metal. widziałem wielokrotnie jak bardzo porysowane były cutery w vectorach jedynkach albo w talonach,
i tak na prawde przy użyciu loopa o przepisowej długosci można zostać przy starych rozwiązaniach i nic nie będzie.
Cutter bedzie wtedy leżał bez naprężeń na paczce zapasu.

Albo kupcie se wszyscy Wingsy, tam cutter lezy wogóle luźno na spodzie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Strzałka




Dołączył: 05 Sty 2006
Posty: 243
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pią 17:26, 07 Sie 2009    Temat postu:

huszcza napisał:

Albo kupcie se wszyscy Wingsy, tam cutter lezy wogóle luźno na spodzie.


Nie musicie kupować wszyscy Wingsów

W Javelinie cutter też leży luźno na spodzie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto 20:33, 15 Wrz 2009    Temat postu:

Jest odpowiedź dla prasy i raport Aviacomu dotyczącego ostatniego wypadku.
Poniżej wklejam tłumaczenie:
Cytat:
Niżej tłumaczenie oświadczenia dla mediów.

"1 września 2009 - katastrofa w Chrcynnie (Polska)

Opis zdarzenia :
W sobotę 25 lipca doszło do katastrofy w Chrcynnie (Polska). Skoczek zmarła na skutek zderzenia z ziemią. Żaden ze spadochronów nie został otwarty przez skoczka. Skok był wykonywany po zakończeniu szkolenia metodą AFF.
Według słów świadka zdarzenia skoczek nie podjęła żadnej próby otwarcia spadochronu głównego/wyrzucenia miękkiego pilocika, ani otwarcia spadochronu zapasowego. Obserwowana skoczek spadała stabilnie w pozycji płaskiej. W ostatniej fazie spadania wydawało się, że skoczek coś holuje za sobą. Taki stan można było zaobserwować do momentu, aż spadająca skoczek została zasłonięta przez drzewa znajdujące się pomiędzy nią a świadkiem zdarzenia.
Dochodzenie w miejscu katastrofy wykazało, że cutter automatu spracował. Wyświetlacz automatu został uszkodzony, a ekran pękł. Samo urządzenie wydawało się być nienaruszone. Pętla została całkowicie przecięta. Spadochron zapasowy wyszedł z pokrowca spadochronu zapasowego i leżał z całkowicie rozciągniętymi linkami przed skoczkiem. Wyłóg osłonki ( free-baga ) był otwarty, natomiast czasza nie napełniła się, a slajder pozostał u góry. Czasza spadochronu głównego pozostała całkowicie złożona w pokrowcu, z wszystkimi wyłogami zamkniętymi zawleczką zamykającą pokrowiec spadochronu głównego (system otwarcia przy pomocy pilocika umieszczonego w kieszonce w spodniej części pokrowca).
Uchwyty wypięcia spadochronu głównego (zamków) i otwarcia spadochronu zapasowego pozostały na miejscu; stan sprzętu sugeruje, że skoczek nie podjęła próby otwarcia któregokolwiek spadochronu.

Opis procedury po katastrofie :
W poniedziałek 27 lipca otrzymano od przedstawiciela polskiej PKBWL wniosek o udzielenie pomocy w związku z dochodzeniem po wypadku śmiertelnym. Zorganizowano spotkanie w Belgii z udziałem przedstawiciela polskiej PKBWL w celu pobrania danych z urządzenia, a następnie odtworzenia przebiegu wydarzeń z dnia katastrofy.
Oględziny urządzenia i ściągnięcie z niego danych odbyły się zgodnie z zatwierdzoną przez Połączone Władze Lotnicze standardową procedurą operacyjną obowiązującą dla przyrządów biorących udział w zdarzeniach lotniczych.
Przedstawiciel polskiej PKBWL był świadkiem oględzin urządzenia i pobrania z niego danych. Natychmiast po zakończonych czynnościach otrzymał wydruk całości pobranych danych.

- Urządzenie zapracowało na wysokości +/- 300 metrów/ 1.000 stóp nad ziemią;
- cutter biorący udział w zdarzeniu przeciął pętlę całkowicie na zadanej wysokości 300 metrów nad ziemią;
- testy i symulacje Go/NoGo [testy służące stwierdzeniu, czy skoczek podjął próbę(-y) otwarcia któregokolwiek ze spadochronów - przyp. tłum.] przeprowadzone na urządzeniu wykazały, że Argus zadziałał zgodnie z parametrami znamionowymi;
- testy przeprowadzone z wykorzystaniem identycznych cutterów potwierdziły całkowite przecięcie pętli.

Kontrola jakości
Firma Aviacom kontynuuje realizację dotychczasowego programu kontroli jakości - patrz [link widoczny dla zalogowanych]
Wszystkie urządzenia są poddawane badaniom promieniami Roentgena, optycznym i elektronicznym, oraz przechodzą symulację swobodnego opadania w komorze dekompresyjnej. Ponad 5% wszystkich cutterów testuje się bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym na pętlach zamykających pokrowce spadochronów zapasowych.

Wniosek
Automat Argus o numerze seryjnym 0 707021 103245 biorący udział w katastrofie, do której doszło 25 lipca 2009 roku, zadziałał z całkowitą zgodnością z przeznaczeniem i oczekiwaniami proceducenta.
Przyczyny katastrofy wymagają dalszego dochodzenia.

Podpisano: Karel Goorts, Dyrektor Zarządzający Aviacom SA."


dokładny raport [link widoczny dla zalogowanych], też będzie przetłumaczone.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Wto 20:36, 15 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Śro 17:57, 10 Mar 2010    Temat postu:

Jest raport pośredni PKBWL, ogólnie siara straszna.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
skykris




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 404
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ROI

PostWysłany: Śro 19:10, 10 Mar 2010    Temat postu:

Jak by nie patrzec od poczatku istnienia Agrus ma problemy z "cuterami"

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto 21:24, 16 Mar 2010    Temat postu:

Jak teraz Cezary pisał na warszawce. Kiedyś też tak samo myślałem. Dla mnie to jest fatalny pomysł wsadzać cuttera na pilota między gromety klapek. Nie zdziwiłbym się gdyby to siły działające na cuttera nie spowodowałyby zniekształcenie tego ostatniego i zacięcie noża. Mimo że Cyprys od początku istnienia tak instalował w pokrowcach przecinaka.
Mirage już od jakiegoś czasu robi pilociki z wcięciem na cutera, Atom teraz też robi pilota z bardziej miękkim dyskiem. I sam Cypres zastosował jakąś styropianową podkładkę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
huszcza




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1186
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Raciborz Wroclaw Lisboa

PostWysłany: Wto 21:46, 16 Mar 2010    Temat postu:

Nie wiem co pisał Cezary na warszawce bo nawet mi się tego czytac nie chce,ale końcówka cuttera, przynajmniej w cypresie jest z mosiądzu. a tego sie wygiąc nie da, nie mniej jednak da sie skutecznie powyginac grommety na pilocie i klapce. Ostre kanty przecierają loopa a potem może być już tylko gorzej, np w otwartych drzwiach aena...
Nie jestem zwolennikiem aktualnej lokalizacji cuttera, uważam ze klapka nr 1 była najlepszym rozwiązaniem


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto 22:06, 16 Mar 2010    Temat postu:

Tak, cutter jest tuleją i on jest ściskany przez gromety do kształtu owalnego, może tylko minimalnie ale już będzie blokował nóż. A vigil i argus mają noże w kształcie odwróconego stożka przylegającego do wewn. powierzchni tulei. Ogólnie siara, co pomysł to można się przyczepić do tego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukasz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 1110
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Pon 16:56, 22 Mar 2010    Temat postu:

No jest zawieszony oficjalnie Argus w Polsce. Dwa szkolne na razie mamy wyłączone z tego powodu. I z sześć sztuk prywatnych, w tym mój.
Cofnięcie zawieszenia nastąpi po przekazaniu przez producenta do PKBWL informacji o usunięciu usterki.
Będziemy pisać do producenta jakie kroki będzie podejmował.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyskusyjne Aeroklubu Opolskiego Strona Główna -> Sekcja Spadochronowa Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 2 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin